ثبت سرقت یا مفقودی دارایی

پرسش

سلام
شیوه ثبت حسابداری برای دارایی های سرقت شده یا ازبین رفته به چه صورت است؟

Rate this question
در حال پیشرفت 0
S.shahsavar 52 سال 1398/12/13 0:00:00 1 پاسخ 395 بازدیدها 0

پاسخ ( ۱ )

  1. ♦️ گاه ممکن است از دست رفتن یا کنار گذاشتن اموال، ماشین الات و تجهزیات اختیاری نباشد یعنی در نتیجه آتش سوزی، سرقت یا سوانح طبیعی (نظیر سیل و زلزله) از بین برود و یا به حکم قانون به دولت و شهرداری ها واگذار گردد.
    در حسابداری این گونه رویدادها، باید تمام مبالغ مربوط به دارایی های از دست رفته از اسناد و مدارک حسابداری خارج و مبلغ سود یا زیان شناسایی شود.
    ⭕️ مثال فرض کنید یکی از ساختمان های شرکت اوین که در مسیر بزرگراه قرار گرفته است در ازای دریافت ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ ریال (یک میلیون و چهارصد هزار ریال) به حکم قانون به تملک دولت درآید. در صورتی که بهای تمام شده زمین ۴۰۰٫۰۰۰ ریال و بهای تمام شده ساختمان ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ ریال و استهلاک انباشته آن ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ ریال باشد، واگذاری دارایی مزبور به ترتیب زیر در دفتر ثبت می گردد:
    بانک – بدهکار ۱٫۴۰۰٫۰۰۰
    استهلاک انباشته – بدهکار ۱٫۲۰۰٫۰۰۰.
    زمین – بستانکار ۴۰۰٫۰۰۰
    ساختمان – بستانکار ۱٫۶۰۰٫۰۰۰
    سود حاصل از واگذاری – بستانکار ۶۰۰٫۰۰۰
    سود یا زیان حاصل از این رویداد غیر عادی و غیر مستمر به عنوان اقلام غیر مترقبه در صورت سود و زیان منعکس می گردد.
    ✔️ حال شرایطی را بررسی می کنیم که دارایی ثابت بیمه شده باشد و از بین برود
    در این حال ابتدا باید هزینه استهلاک آن را از ابتدای سال مالی جاری تا زمان وقوع حادثه محاسبه کرد و به حساب های مربوط انتقال داد؛ سپس ثبت های لازم را از بابت رویداد ایجاد شده در دفاتر به شرح زیرانجام داد:
    ۱- ثبت حذف دارایی
    ۲- ثبت حذف استهلاک انباشته
    ۳- ثبت ارزش دفتری به حساب شرکت بیمه
    ۴- ثبت دریافت خسارت از شرکت بیمه
    ۵- ثبت بستن حساب های دریافتنی از شرکت بیمه و شناسایی سود یا زیان حادثه.

ارسال یک پاسخ